Run2Health

Inhoud van het programma

Het Run2Health programma is een intensief en compleet burn-out traject in Groningen. In kleine groepen doorlopen we het hele proces naar herstel van een burn-out. Het gehele programma duurt zes maanden. Voorafgaand aan het traject vindt een uitgebreide individuele intake plaats. Tijdens de intake maak je kennis met je coaches, Goudje en Lorraine. Meer informatie over hen vind je hier.

Daarnaast gaan we samen kijken naar waar je nu staat en hoe het fysiek en mentaal met je gaat. Dit doen we door midel van een gesprek, maar ook door bijvoorbeeld een vragenlijst af te nemen. Ook is er uiteraard ruimte voor al je vragen. Komen we er in de intake achter dat meedoen aan groepssessies nog te vroeg is voor jou, dan is er ook de mogelijkheid tot individuele coaching door Lorraine of Goudje.

Mentale coaching, beweging en voeding

In kleine groepen intensief werken aan je herstel

Gedurende drie maanden komen we wekelijks samen. De ene week is er een groepssessie waarin je jezelf beter leert kennen en kennis gaat delen en ontvangen. In de groepssessies doen we opdrachten en oefeningen. Uiteraard is het ook de bedoeling dat je thuis verder aan de slag gaat met jezelf.

De andere week gaan we met elkaar naar buiten; we gaan dan samen een rustige start maken met hardlopen. Beweging zorgt voor een sneller herstel van je burn-out. Door dit op een juiste manier toe te passen zal je direct merken dat je klachten minder worden. Hierbij ligt de nadruk naast hardlopen ook op ademhaling.

Na deze drie maanden komen we nog één keer in de maand bij elkaar om het herstel te bestendigen.

De drie fasen van een burn-out

Acceptatie, onderzoek en herstel

Samen met het groepje waar je in zit doorloop je 3 fasen van je burn-out. In de eerste fase (duur circa vijf weken) is het belangrijk dat je je klachten en je burn-out serieus gaat nemen, dit is dan ook de acceptatie fase. In de tweede fase heb je je burn-out al beter leren accepteren en ken je jezelf nog wat beter. Nu is het tijd om een stapje te zetten: onderzoeken waar jouw burn-out vandaan komt. Deze periode duurt circa vijf weken. In de laatste weken is het tijd om voorzichtig naar de toekomst te gaan kijken. Hoe kun je al het geleerde van de afgelopen maanden toepassen in jouw dagelijkse leven. Het resultaat? Een gezonder en gelukkiger leven.

 

Herstel van een burn-out is overigens niet altijd een rechtlijnig proces; de realiteit is vaak grilliger. Daarom zal er in de praktijk wel eens worden afgeweken van het programma. Toch willen we je hieronder een idee geven van hoe het programma er globaal voor je uit zal zien.

Fase 1: acceptatie

(H)erkenning van je burn-out
* Vertrouwd raken met de groep
* Wat is een burn-out?
* Leren luisteren naar je lichaam
* Accepteren van je Burn-out
* In beweging komen
* Wie ben je?

Fase 2: onderzoek

Waar komt je burn-out vandaan?
* Welke keuzes/factoren hebben geleid tot je burn-out?
* Leren grenzen aangeven
* Luisteren naar het lichaam
* In beweging blijven
* Eerste stappen naar herstel

Fase 3: herstel

Kijken naar de toekomst
* Wat wil je?
* Wat kun je?
* Welke keuzes ga je maken?
* Hoe ga je het geleerde toepassen in je dagelijkse leven?
* Terugvalpreventie

Na afloop van het programma

De drie maanden zijn voorbij, wat nu?

Nadat je de kern van het programma hebt doorlopen, laten we je niet direct los. Na afloop van de drie maanden komen we nog één keer per maand bij elkaar. Hierbij doen we het volgende:

– Stil blijven staan bij hoe het nu gaat en wat er nog beter kan
– Herstel bestendigen
– Steun vanuit de groep en coaches

Heb jij een burn-out en wil je graag goed begeleiden worden naar een snel herstel?